Jumaat, 8 Februari 2019

Minyak Kelapa Dara Untuk Kesihatan Tiroid Dan Berat Badan

Penyelidikan menunjukkan bahawa kelenjar tiroid yang tidak aktif mungkin menjadi punca utama masalah berat badan, terutamanya di kalangan wanita. 

Hormon tiroid diperlukan untuk kesihatan biasa dan aktiviti setiap sel dalam badan. Oleh itu, masuk akal bahawa kekurangan hormon-hormon ini akan menjejaskan seluruh tubuh.
Kelenjar tiroid adalah termostat metabolik badan, mengawal suhu badan, menggunakan tenaga dan kadar pertumbuhan pada kanak-kanak. 

Gejala tiroid yang lembab termasuk kekurangan tenaga, kemurungan, penambahan berat badan, suhu badan yang rendah, sakit kepala, gangguan haid, kulit kering, insomnia, mata bengkak, kuku rapuh, kesedihan mental, pening dan pemacu seks yang rendah.
Menurut David Wolfe, ahli Pakar Pemakanan dan Super Makanan Kesihatan, minyak kelapa yang makan secara teratur dikenali untuk membantu memulihkan fungsi tiroid. Komposisi asid lemak rantaian medium  minyak kelapa  menukar oleh hati secara terus ke dalam tenaga. 

Proses ini meningkatkan kadar metabolik dan membantu pengangkutan hormon tiroid ke dalam sel. Ini menggalakkan keseimbangan hormon dan peningkatan tahap tenaga, yang membawa kepada penurunan berat badan yang sihat, tahan lama.
Penyelidik utama dalam bidang hormon, Dr Peat mengatakan bahawa lonjakan minyak tak tepu secara tiba-tiba ke dalam rantaian makanan pasca Perang Dunia II telah menyebabkan banyak perubahan dalam hormon. Minyak tak tepu ini mengganggu kelenjar tiroid dan menyekat rembesan hormon ini. Minyak kelapa dara yang tidak sempurna   tidak menghalang fungsi tiroid dalam cara minyak sayur tak tepu ini.
Saya telah bertemu dengan wanita yang kehilangan berat badan dengan mengambil minyak kelapa dara setiap hari, membawa hormon mereka kembali seimbang dan menggunakannya pada kulit mereka untuk mengelakkan terjatuh dari penurunan berat badan yang cepat. Hanya beralih dari menggunakan minyak tak tepu yang dipanaskan dalam memasak untuk menggunakan minyak kelapa, boleh cukup untuk mula mengalami manfaat luar biasa ini.
Mengekalkan diet yang tinggi dalam lemak sihat, khususnya minyak kelapa, akan menyumbang keindahan dalaman dan luaran anda dalam banyak cara. Lemak yang baik memainkan peranan penting dalam kesihatan dan pemakanan kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Sering Dibaca