Selasa, 30 Julai 2019

5 Manfaat Minyak Kelapa Dara untuk Kesihatan dan Kecantikan

Banyak bahan semulajadi dapat bermanfaat untuk menjaga diri sendiri, seperti untuk topeng dan sebagainya. Salah satunya adalah minyak kelapa, yang baik dan sering digunakan untuk kecantikan kulit dan rambut.
Minyak kelapa yang terbaik adalah minyak kelapa dara (BioVCO). Ia mengandungi bahan yang dipanggil asid lauric, yang dapat mengekalkan sistem kekebalan tubuh dan kesihatan jantung.
Minyak kelapa juga mudah dijumpai, jadi tidak ada salahnya menjaga kesihatan anda dengan bahan semulajadi ini. Minyak kelapa mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan dan kecantikan, termasuk:
1. Kesihatan Tubuh
Minyak kelapa dara adalah baik untuk kesihatan badan kerana ia mengandungi asid lemak tepu sehingga dapat meningkatkan sistem metabolisme tubuh. Selain itu, terdapat kandungan yang dapat membantu membunuh bakteria berbahaya sehingga menjadikan tubuh anda kebal terhadap penyakit.
2. Kesihatan Jantung
Asid laurik yang terkandung dalam minyak kelapa dara boleh membantu menjaga kesihatan jantung.Asid Lauric dapat membantu menurunkan kolesterol jahat dalam badan. Ia akan mengubah kolesterol jahat menjadi kolesterol yang baik.
3. Rambut Berkhasiat
Bagi mereka yang mempunyai rambut yang kering dan kusam, atau kehilangan rambut, anda boleh memohon sedikit minyak kelapa pada semua bahagian rambut atau hanya untuk bahagian-bahagian kering. Ia boleh digunakan setiap hari atau seminggu dengan membuatnya sebagai topeng rambut.Anda boleh meletakkannya dengan banyak dan biarkan selama sejam, kemudian bilas. Sekiranya anda melakukannya dengan kerap, rambut akan menjadi lembut dan tidak dicabut.
4. Penjagaan kulit
Minyak kelapa juga berfungsi sebagai pelembap, terutama untuk kulit kering. Anda boleh memohon kepada seluruh tubuh, terutama di bahagian kering dan kasar, seperti siku, tumit, dan leher. Anda juga boleh menggunakannya sebagai scrub dengan menambah gula atau membuatnya sebagai topeng muka dengan menambah madu atau gel lidah buaya.
5. Makeup Remover
Minyak kelapa boleh mengeluarkan solek kalis air dan solek yang sukar untuk dikeluarkan. Caranya mudah; tuangkan beberapa titisan minyak kelapa pada pad kapas kemudian lap ke muka dan kemudian bilas.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Artikel Sering Dibaca